No cóż filtr jak filtr. Poprostu trzeszczało mi radyjko w aucie więc było trzeba coś z tym zrobić.
Budowa filtra jest prosta jak budowa cepa :).
Toroidalny rdzeń ferrytowy, drut miedziany fi.1,0mm w emalii, dwa kondensatory 100n, kawałek laminatu i obudowa oczywiście.
Schemat
Płytka
Opis układu:
Głównym elementem jest oczywiście dławik. Został on nawinięty na toroidalnym rdzeniu ferrytowym o wymiarach ok. 24x16x8mm drutem DNE 1,0mm. Uzwojenia nawinięte są w przeciwnych kierunkach co jest niezwykle istotne przy tłumieniu "szpilek". Taki dłwik nazywa się "skompensowany prądowo".
Kondenatory 100n/100V MKT dodatkowo filtrują napięcie. najlepdze kondensatory to te, które używa się do odkłócania zasilania, czyli z dielektrykiem X2/Y2.
Można jednak użyć dowolnych innych kondensatorów foliowych o napięciu przebicia 100-250V.
Płytka o wymiarach 40x28mm wykonana została metodą "rycia", czyli szybko tanio i skutecznie oraz została pocynowana przy użyciu lutownicy.
Całość po zmontowaniu została umieszczona w plastikowej obudowie i szczelnie zalana "glue'tem" z pistoletu.
Zastosowanie:
Filtr powstał z myślą o współpracy z CB-radiem, ale można go bez przeszkód używać do wszelakich urządzeń "samochodowych" zasilanych napięciem 12-24V i o poborze prądu do 5A (pobór ciągły)
Wykaz elementów:
100n/100V MKT ---- 2 szt.
Rdzeń 24x16x8 ---- 1 szt.
DNE 1,0 ---------- ok. 50 cm
Obudowa ---------- 1 szt.
Przewód czerwony 1,5mm2 - wg uznania.
Przewód niebieski 1,5mm2 - wg uznania.
A oto widok płytki w 3D :)
Strona elementów